Sunday, November 26, 2017

My First Ride

Hai semua.

Semalam suami aku tanya 
"yang, boleh tak esok abg nak ride dgn budak RS pi teluk batik?"
Laju je aku reply sebab tengah sibuk update story kat whatsapp
"Boleh. In return if saya nak pi rombongan ngan kengkawan saya, awak boleh izinkan"
"Tapi awak punya tu kena bermalam tu yang susah tu 😘"
"Awak nak menginap pun saya takde masalah"
"Abg yang masalah tak nampak kamu satu malam"
"πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†"
"Hadutyaiii. Apa kata Rafiq hantar rumah cikros, awak ikut saya pi teluk batik"
"Alasan taknak bg saya pi rombongan ngan kengkawan lettew πŸ˜†"

Maka hasil perbincangan di atas, aku pun ikutlah suami aku ride ke teluk batik. Tapi Rafiq aku tak hantar pun kat Cik Ros (pengasuh Rafiq). Kita orang minta tolong Ummu jagakan Rafiq kat rumah. Settle bab anak.

Maka hari ni pepagi aku bangun masak nasi, masak sup sayur, goreng ikan untuk makan anak dan anak2 buah aku kat rumah. Jam 8 explain kat Ummu hal hal Rafiq terus gerak. Suami yang excited. Aku biasa je.

Aku tak suka pakai helmet sebab tudung aku akan rosak. Tak on point. Tapi ni kan nak travel jauh bukan nk pegi speedmart. By hook or by crook aku kena rosakkan tudung untuk selesa atas moto. Supaya angin tak tolak kuat sangat. Sat lagi tercicir pulak badak tengah jalan.


So, jam 8.15 macam tu gerak ramai-ramai. Aku tak kenal pun dorang2 tu. Nasib la dalam reramai tu ada sorang ni bawak wife dia. Ada geng. Unfortunately, dia pun kerja prasekolah. Haha. Banyaklah cerita kami. Maklumla kalau cikgu2 bercerita.

Bermulalah perjalanan aku ke teluk batik naik motor. Sejarah aku ni selama 25 tahun hidup paling jauh naik moto pegi kedai pak manap je. Ni teluk batik. Dalam kepala aku habisla pinggang aku ni. Cramp la kaki ni.


Sumpah weh moto RS seat dia kalau standard kematu punggung. Duk alih sini alih sana. Sama gak 😭 on the road suami tanya ok ke tak. Aku jawab bosan sbb takde radio. Sekali ada brader RS bawak moto guna speaker dgr radio. Suami kata tu lagu. πŸ™„

Sampai je kat D'Warisan kedai makan, first thing aku buat cari toilet untuk betulkan tudung aku. Selesai, baru makan. Siap makan, ke toilet semula pakai lipstick. Kalau aku berdua je ngan suami aku tenyeh je kat meja makan tu. Then sampai kat tepi pantai. Ingatkan dorang nak mandi, rupanya saje lepak2 tambah dosa ngumpat.


Dalam pada tu sempat gak la aku makan ice cream roti. Haha. Tiba time balik, ya Allah. Hujan rahmat pun turun ke bumi. Kita orang singgah ke lumut kat lumut tu la hujan lebat. Lebat sangat. Tunggu reda. Dalam pada tunggu sempat beli ikan bilis setengah kilo rm40. Mahal betul rasa.

Hujan reda siket. Kita orang decide untuk redah je. Kata suami kat sana langit cerah means otw balik hujan takde la dah. MasyaAllah sepanjang balik dari lumut ke tanjong karang, hujan selebat lebatnya. Sejuk namateyyy! Tak pernah aku ride dalam hujan sebegitu.

Masa isi minyak, aku cakap
"Sejuk giler!"
"Ko kan nak sejuk macam genting highland, abang bawakkan la ni"
"Ini sejuk nak bg aku sakit"
"Hahahaha"

Masa isi minyak ni hujan mcm dah benti, tak dan 5 minit sampai daerah lain hujan lagi. πŸ˜‚ benti kedai makan kat sekinchan pun pelik orang tengok kami. Lenjun kesejukkan. Dah tu sempat singgah pasar malam beli makanan kat tanjong karang. Bertambah kepelikan orang tengok kami. Hahaha.


For me, ride ni bestnya pada rider. Dia yg rasa sedap ke tak motor tu. Aku sebagai penumpang ni rasa boring. Sebab aku boleh fikir untuk 2018 aku nak ajar apa kat sekolah nnt. Dah tu punggung lenguh and everything lenguh. Kalau suami naik motor besar yang mcm bmw tu boleh la aku ikut selalu. Nak ke krabi pun takde hal la bro. Hihi. Hanya yang betul2 minat je boleh follow semua ni.

Sekian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com