Wednesday, November 13, 2013

Kebaikan Teh Hijau atau Green Tea.

Assalamualaikum.

ohh rindunya dengan blog aku nih. hari-hari sign in tapi tak post apa2 entry pun. rasa sedih sangat la di situ. hal ini disebabkan ketiadaan idea yang bernas. yang ada hanya benda2 merepek yang sedia kala dikhaskan untuk twitter. haha. kalau nak tau apa aku merepek, sila ke Twitter saya.

lets talk about our health. eceh ceh ceh. bajet aku nih macam sihat sangat je kan. takpe. sharing is caring. aku mula amalkan green tea nih rasanya dalam bulan 8 kot. tak sure sangat yang pasti start bulan puasa hari tuh. agak lama jugak dan alhamdulillah masih maintain. hihi. 

kenapa aku amalkan? sebab aku susah sangat nak buang air besar. yeah that's my big problem. my habit, bila rasa nak membuang aku suka tahan. then lama kelamaan taik tuh pun susah dah nak keluar. jadilah sembelit. penyelesaiannya kenalah ambik green tea or cleanx tea untuk buang air besar. jenuh kan?


so aku amalkan dua jenis green tea. satu green tea biasa. satu lagi green tea for slimming. actually bukan slimming. aku panggil teh julap. haha. brand yang jadi pilihan aku adalah Clenx Tea yang duta dia si Dafi tuh. rasa dia macam biasalah rasa teh nak kurus sangat tuh. padahal sebelum nih aku tak suka rasa teh tuh tapi entah dah lali dah lidah nih. hihi. seminggu aku akan ambik teh nih 2 or 3 kali tuk cuci usus aku. untuk daily use, aku minum green tea brand BOH je. 

*harga cleanx tea pack besar rm56.90 harga green tea BOH rm7.90

kenapa perlu amalkan green tea? 

1. untuk buang segala toxin yang ada dalam badan kita. bila toxin kurang, jerawat pun tiada. makan kulit pun licin. tapi kalau aku malas, (means malas nak minum green tea, maka belambak la jerawat2 halus yang tak diundang).

2. dapat menurunkan berat badan. kalau ikut kata kevin zahri kalau kita amalkan green tea senang nak kurus sebabnya green tea mampu mempercepatkan pembakaran kalori dan untuk pengetahuan kalori untuk green tea 0 okay. 0kcal. hihi.


3. dapat mengelakkan kita daripada terkena penyakit hati dan stroke dengan cara merendahkan kadar kolestrol dalam badan kita. 

4. green tea juga mampu kasi kulit kita kekal anjal sebab kandungan antioxidant dalam green tea tuh sendiri tinggi dan green tea jugak mampu hindarkan kita daripada menghidap cancer. sebab antioxidant dia tinggi, so dia mampu protect segala cell dalam badan kita. 

antara fungsi utama aku amalkan green tea adalah aku susah nak buang air besar and bila pembuangan takde dalam sehari possibility nak dapat kulit tak licin tuh tinggi. that's why i need green tea everyday. selamat mencuba everybody :)

p/s: aku sekarang berminat nak beralih arah ke green tea brand Stevia. dah survey dah kat Guardian, macam best sebab dia rasa macam teh bunga. tapi yang nih macam teh biasa. tak berak2 pun kalau minum cuma berpeluh2 kuat siket. hihi.

*actually, green tea brand cleanx tea tuh boleh diulang2 untuk direndam. tapi aku, satu uncang sekali guna je. takde repeat. kalau uolls nak repeat, simpan uncang dalam tupperware letak dalam peti sejuk. then the next day boleh guna lagi. 

46 comments:

Cik Fatin Chocoholic said...

Rsa beza x green tea boh n clenx tea..sbb sya tgh ambik clenx tea..kalau green tea sedap skit.bleh tukar2..hehehe... jemput ke blog sya cikfatinchocoholic.blogspot.com

Kenari Putih said...

Green tea ni kan memang kalau kita knsisten makan berat kita akan turun. Konsisten minum 2-3 liter sehari. Repeat everyday selama 1 minggu then boleh perasan bhg perut ada mengempis sikit, hihi

Anonymous said...

Green tea boh oke minum...minum selepas makan ker

Teh Hijau said...

Green Tea brand Ahmad Tea London pun ok jugak.. try lah minum sekali.

-

Unknown said...

Nak tye...1 uncg teh tu utk brp ml air ye...kalo teh hitam xkesah ikot suke pekat kn...kalo teh hijau ni sukatan ikut keberkesana brp ye...ntl ke 200ml utk 1 uncg?

Aisyah Taib said...

yang itu saya tak berapa pasti. tapi yang selalu saya buat guna teh hijau biasa satu mug yg standard size. klu cleanx tea better buat ml yg banyak sebab nnt takut cirit birit bila minum dalam ml yg sedikit.

mutiara ezora said...

Assalam,sakit perut sy gelak sorang2..bila tkenang kn pasal cleanx tea,dlu sy ambk teh ni nk kurus cpt,tp x d nafikan sy bjaya jgk kurus dgn clenx tea ni,tp byk kenangan lucu jgk d sbbkan nya,yg paling tak lupa pd taun 2011,cm biasa sy minum pagi,ptg comfirm ke toilet,biasanya klu nk kluar umah jalan g pasar ke,sy xkn minum pd hari nk kuar,nk d jdkn crta,1hari tu sy mmg xbniat nk g mana2,cm biasa sy minumla pagi tu clenx tea,ptg nya pulak cik suami ajak g kuar bli brang,sronok pnya sronok dgr cik suami kata nk blanja shoping,langsung x ingat yg pgi tu sy mnum air julap,.g la kuar cbuk nk cari shopping komplex,pusing pnya pusing..top top..perut sy memulas nk mletop,apa lg kelam kabut mntk suami cari toilet,dh smpai toilet,smua plak penuh xde bilik kosong kcuali 1yg kosong tgh dcuci apek yg jaga toilet tu,sy mntk dia kluar sbb nk guna tandas tu,tp apek ni marah2 sy pulak surh sy tggu tandas lain kosong,perut dh skt gler nk mlepas,sy dh naik geram ckp kt apek tu,kalau apek xnak kluar sy berak dpn ni,biar apek yg bersihkan najis sy..stelah sy ckp cmtu apek tu pn kluar dgn mulut muncung mbebel dlm bhasa cina,lantak la asal kn sy dpt mlepas kn sgala bom yg ada..hahaha..sejak tu sy btl2 serik nk kluar umah klu sy dh mnum air julap tu wlu apa pun yg trjadi..

mshazadoes said...

tq dear sharing tentang nih :)

Anonymous said...

Heaven n Earth bagus tak nak kuruskan badan

Unknown said...

Memang berkesan green tea ni I baru cube 2 hari... dari berat 66.2kg turn jadi 64.7kg ....

amzi bie said...

sy pn dh minum clenx tea almost 2 months...woww!! seriouslyso amazing.. 1 hari msti berak 3x. after mmbuang tu rasa perut best sgt..agk sedappp jgk bila mnum waktu suam2 kuku tu haa..:D

Unknown said...

Sis saya nk tye green tea jenama boh boleh berkesan ke

Anonymous said...

Sy dh try green tea original dr yunnan..alhamdulillah berkesan,buang angin..yg best,no chemical..sape berminat bleh bli dgn sy sbb sy bli stok byk.. 012-9429965

Anonymous said...

Assalamualaikum :)
Hai nak tanya, mcm mana jadual nak minum clenx tea sbb I minum green tea boh everyday?

Unknown said...

Btol ke

Unknown said...

Bila waktu yg sesuai utk amalkan green tea boh tu ye ??

ejad said...

hi, where do u buy clenx green tea ni?

Anonymous said...

Jenama teh apa ya awk guna? Boh ke?

Unknown said...

saya pun minum clenxtea jugak. biasa ambil 1 mug sebelum tidur. esok pai confirm membuang... berat pun turun.. :) nak try boh punya. ok ke teh hijau boh????

Unknown said...

teh hijau boh ok ke?? setakat ni minum clenxtea je. 1 uncang= 1 mug setiap malam.bangun pagi confirm membuang. berat badan pun turun. :)

Anonymous said...

assalam, saya pernah cuba green tea, 'Natulife Organic', advantages minum green tea ni, dapat kurangkan tekanan, kaya dgn antioksidan dan others nutrition, boleh control berat badan kita, buang toksin dalam badan, tingkatkan stamina kita, memang best guna green tea ni, kalau berminat boleh sms or call saya 0139587589

Fisya said...

nak cuba la green tea ni.sebelum ni tgk orang jer bg feed back skg nak cuba sendiri pula la..

Anonymous said...

hua hua hua...
kite nk share jugak
siyesly after minum teh ni around 1 month.. i lost 5 kg... huhuhu...
best sgt2...
korg try laa..
bgus tuk org yg nk slim.. (: seronok!
hahaha...
semoga penulis sihat dan diredhai Allah..

shsimaasyamimi yusuf said...

Sy dah mmg kurus giler. Tp klu sy nk minum teh hijau utk kulit n eye bag boleh ke. Or effect jgk brt bdn. Sy sng turun brt tp ssh nk naik. Someine pliss

liriaz said...

saya nk tnya green tea tu jenama tea boh ke??yg dpt kurngkn bert bdn??

Anonymous said...

Saya letak gula dalam green tea boh tu boleh ke? Ke minum pahit2 gitu je ?

Anonymous said...

better jgn letak gula...minum gitu je

Anonymous said...

Green tea boh ke clenx tea yg berkesan turunkan berat badan??

Anonymous said...

Semua jenis jenama green tea bagus untuk kesihatan cuma kita kena pastikan kandungan sepenuhnya ialah green tea tiada campuran bahan bahan lain. Minum sekurang kurangnya 2-3 cawan sehari.

Unknown said...

haiii.. entri yang sangat bagus sebab teh hijau sangat bagus ubtuk kesihatan kita .. :)
jemput lah datang ke blog saya.. saya budak baru belajar.. ;)

http://uyulbynsar.blogspot.com/

love Candy said...

Kalu sushibking pnye green tea tu mcm mne plakk??

HudaArchie is Saya said...

Knapa saya minum green tea x rasa nk ke tandas ye? Slah cara minum or what.. 😢

Ida said...

Alhamdulillah da 5 bulan sya amalkan greentea boh... berat maintain je, kulit bertambah cerah, gebu....alhamdulillah..

Ida said...

Alhamdulillah sya 5 bulan loyalty pde greentea boh. Alhamdulillah, berat bdn maintan, kulit brtmbh cerah, gebu, .

nickezbi said...

Kalau letak stevia?? Stevia bukan gula pasir .tp gula pokok

aigostan said...

Ahmad green tea besttt

azira freesia said...

Dok berblogging cari info pasal green tea terjumpa blog ni. done follow.. nak cedok sikit ye kebaikan green tea ni..hehe nanti saya tag nama blog ni :)

jemput follow saya http://azirafreesia.blogspot.my/

Anonymous said...

Patut la aku berak2 smlm taik kaler ijau..rupanya sbb minum green tea..mgkin proses mncuci usus

Anonymous said...

Saya minum green tea organik from amway...confirm xder GMO...klu lipton ada GMO yer...klu nak beli wassap saya 0192777778

Anonymous said...

Saya minum green tea organik from amway...confirm xder GMO...klu lipton ada GMO yer...klu nak beli wassap saya 0192777778

Anonymous said...

yup..minum green tea dgn konsisten akan menurunkan berat bdan sikit dmi sikitt. sy dah cuba utk boh green tea..minum setiap hari lepas mkn..utk cleanx tea tak digalakkan slalu cukup utk 2 atau 3x smggu..just utk cuci usus kita..dlu sy pnah ambil consisten cleanxtea..lme2 jd xde kesan dah..just my experiance :)

Anonymous said...

I minum ahmad green tea pure..but tak de asyik nk buang air besar pun..just kerap buang air kecil..is it bcoz saya salah mnum org memang cmtu?mohon pencerahan guys

CIKGU MURNI said...

Buang air kecil pun salah satu proses detox jugak. tak semestinya buang ayaq besaq. Hehehe best ke ahmad green tea? Mana nak dpt ek

sautama@gmail.com said...

Saya minum tea boh je

jida said...

Dah ramai yang ada kesedaran menjaga kesihatan dgn mengamalkan green tea...tapi sebelum beli better survey bhn2nya dulu..

hazirahs said...

Green tea ahmad pon ok...rm16.50 utk 100 uncang. Sy mnum dan sentiasa buang air kecil dan buang angin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com