Thursday, February 28, 2013

Tips Penjagaan Rambut: Cara Penggunaan Shampoo yang Betul.

malam malam buta nih sebelum tidur, aku nak share cara penggunaan shampoo rambut dengan betul. benda nih nampak simple tapi kita kena ambik berat jugak supaya tiada masalah kulit kepala nanti.


untuk pengetahuan, shampoo yang kita selalu dok letak dalam bilik air tuh rupanya seperti di atas ye. maksudnya, kandungan2 dalam shampoo tuh tadi belum bergaul mesra. yang ubat2 dia tuh macam anti dandruff ke hape ke semua kat atas. senang cerita belum bergaul lah. payah beno.

kalau kita guna shampoo yang belum bergaul mesra, rambut kita akan mudah berminyak di mana kulit kepala kita dah pun rosak. bila dah rosak, kenalah rajin buat treatment kulit kepala supaya kulit kepala kita kembali normal. itu yang pertama.

yang keduanya, bila kita guna shampoo yang anti social tuh rambut kita akan mengalami kekerasan. maksudnya rambut kita akan jadi keras yang shampoonya hanya melekat kat satu tempat je. nak tau perasaannya macam mana? try guna head and shoulders 2 hari berturut2. konfem atas kepala rasa keras.

yang ketiga, bila kita shampoo akan rasa shampoo kita tuh tak cukup bila kita guna shampoo yang tak peramah. kalau biasa, kita guna dalam kuantiti berbentuk 50 sen kan? tapi kalau shampoo yang belum peramah nih, kita akan guna shampoo tuh dalam berbentuk duit kertas rm10. yer. kuantiti shampoo akan jadi tak cukup dan menyebabkan rambut kita kering menggerbang tak tentu pasal.

penyelesaiannya??


tidak kira apa brand shampoo yang kita guna, berapa mahal sekali pun shampoo yang kita guna, sebelum guna tuh awak mesti goncang botol shampoo tersebut. goncang sepenuh hati, sepenuh jiwa dan raga awak. bila ada ketulusan hati ketika menggoncang botol shampoo tersebut, automatic shampoo tuh akan bergaul mesra dan bila kita gunakannya, rambut kita pun akan jadi bersih dan sihat. tak percaya? jangan marah. cuba sendiri. then you will know ;) good luck!

*shampoo nih ada campuran beras yang dikisar untuk lebatkan rambut, sebelum goncang macam air kencing. lepas goncang barulah ada rupa air beras. shampoo nih kalau tak goncang, baru guna sekali dah rasa macam guna head and shoulders 3 hari berturut-turut. tapi kalau dah goncang, okay je tau. 

p/s : actually, setiap shampoo yang aku guna memang aku akan goncang cuma yang Kiehl's nih kena goncang lebih siket baru menjadi. hahaha. kbai.

5 comments:

Hidayatul afzam said...

Info yang berguna. singgah + follow sini :)

shaerin syazwan said...

okey. tak pernah tau pun selama kini -.-"

Unknown said...

haha wow tak pernah buat tu....pas ni kena goncang syampooola sblm guna.good info.tqvm

Kenari Putih said...

Saya guna head n shoulders hihi, memang tak pernah goncang pon... Picit ke tapak tgn letak terus kat rambutmshampooo... Hihi

Unknown said...

blh bli kt mna product ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com