Wednesday, June 24, 2015

Girls Talk: Cara Nak Turunkan Berat Badan Part 2.

hello there~

bulan puasa yang mulia lagi barakah ni baik kita bincangkan macam mana nak turunkan berat badan. basically nak turunkan berat badan mesti lakukan pengurangan kalori ataupun kalori defisit. Kalori defisit terbentuk apabila jumlah tenaga makanan (kalori) yang korang ambil adalah kurang daripada jumlah kalori yang anda gunakan. bila jadi macam ni, automatik akan ada pengurangan berat badan.

untuk kurangkan 1kg berat badan, kita perlu kurangkan 7700 kalori. so betul lah pepatah yang mengatakan takpe kalau ko makan donat comel ni satu hari ni kau takkan gemuk esoknya lah. *terpamer gigi yang comel-comel.


contoh pengiraan BMR dan DCR untuk perempuan :

BMR: 655 + (9.6 x berat in KG) + (1.8 x tinggi in cm) - (4.7 x umur in tahun)
      : 655 + (9.6 x 62.4) + (1.8 x 159) - (4.7 x 23)
      : 1432.14 kalori


DCR : BMR x Activity Multiplier
        1432.14 x 1.375
         1969.19

keperluan kalori yang diperlukan sehari adalah 1969.19. kalau nak maintain berat badan boleh la makan sampai kalori yang diperlukan. tapi kita kan nak turunkan berat badan. so you have to reduce your calories intake. nak lebih mudah untuk turunkan 1kg seminggu, korang kena kurangkan 1100kcal dalam sehari daripada kalori yang kita sepatutnya ambik. 

misalnya 1969.19 - 1100 = 869.19. so kalori yang sepatutnya kau ambik adalah 869.19 sahaja sehari untuk turunkan berat badan 1kg seminggu. faham kan? tak faham korang mesti faham jugak. har har har.

macam mana nak kurangkan 1100kcal dalam sehari tu? caranya amat susah. susah pada yang bergantung pada diet sahaja. maksudnya kau sekat pemakanan kau. nak lebih mudah diet makanan dan juga exercise. sekali jalan. 50-50. means, 550kcal untuk pemakanan. 550kcal untuk senaman. kalau korang guna cara ni, kau akan nikmati kehidupan makan. huhu.

TAPI, cara aku yang malas nak bersenam sangat ni, aku buat macam ni. aku guna nisbah 70-30. 70 diet pemakanan, 30 exercise. cara aku diet pemakanan memang terang jelas dan nyata akan seksa perut memasing. sebabnya aku hanya akan makan makanan yang dimasak terus menerus. misalnya nasi putih dengan ayam. contohnya nasi dengan ikan. nasi goreng bla bla bla memang akan dielakkan.

untuk exercise aku akan buat simple exercise kat dalam bilik je. tak perlu susah2 nak pegi jauh2 nanti kata takde masa la itu lah ini lah. antara exercise yang aku buat planking, pumping, dan squat down. paling malas aku, aku buat semua tu seminit seminit.

p/s: sepanjang aku nak hit target aku, aku tak makan ais krim tak makan coklat, tak makan kuih2, tak makan murtabak, tak makan roti canai semuanya tak makan kecuali nasi, kue tiaw dan bihun.

korang boleh dapatkan ebook panduan nak kurangkan berat badan di bulan Ramadan di SINI.

good luck everyone! ;)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com