Friday, December 28, 2012

Issue regarding to Giveaway and Sponsors

Assalamualaikum semua.

erm, tadi ada terbaca satu entry nih berkaitan dengan giveaway and sponsor. kisahnya sponsor tuh cubaan nak menipu lah untuk dipendekkan cerita. so, untuk entry aku malam malam buta nih, aku nak bagi pendapat aku yang berumur 20 tahun mengenai issue giveaway and sponsor.

bagi aku lah kan, sebagai pencipta giveaway sepatutnya dia bertanggungjawab atas giveaway yang dia buat tuh. cari details tentang sponsors semua. hadiah apa yang sponsors nak bagi. jenis yang macam mana? nak contact macam mana. i mean in details lah kan mengenai products yang orang nak sponsor untuk giveaway tuh.

nih kira pengalaman aku lah jugak, aku ada sponsor untuk 2 giveaway. bezanya 1 minta all details pasal barang yg aku sponsor, bila nak post semua lah. and another one, simple giler. tanya nak sponsor apa? then the end. semudah A. takde B dan C. short and sharp. owner giveaway tuh pun tak tau aku nak bagi apa, brand apa, price.

so, dekat sini aku concludekan, dorang yang buat giveaway nih betul2 nak bagi barang kat orang? or just nak naikkan traffic blog and naikkan followers? it is unfair for bloggers yang joined giveaway then tetiba ada kejadian tak dapat hadiah dorang. penat penat dorang promotekan blog owner giveaway, then hadiah tak dapat. tak adil kan?

jadi, kepada bakal bakal bloggers yang nak buat giveaway please lah bertanggungjawab atas giveaway yang anda lakukan. jangan biar followers awak jadi mangsa okay. 

p/s : kalau lah owner giveaway tak perlu bertanggungjawab atas sponsors, then apalah guna kuasa sebagai owner giveaway tuh? you make the rules. remember? 

thanks for reading! :)

2 comments:

najihahfara said...

tau buat tau lah handle kan

Nurul said...

Tu la. Kadang-kadang bila dah ramai join, tiba-tiba batalkan. Tu mesti nak follower meningkat la tu.

By the way, tak ada pun follow button.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com