Saturday, October 29, 2011

kulit muka perlu dijaga.

Assalamualaikum.

rasanya, lately banyak blog cerita pasal penjagaan kulit. setakat nih aku dah baca 3 blog. banyak lah kan. hahaha. lekluh. jangan marah-marah. cerita pasal bab jaga kulit nih, aku agak lemah ar siket. TAPI, apa yang aku boleh kongsikan ialah pengalaman aku. copy paste, pengalaman aku. copy paste lagi pengalaman aku.

ok, lets start. masa aku baru baligh dulu, kalau korang tengok muka aku sumpah ko akan tampo muka aku. dulu lah. sekarang nih ko akan cakap OMG. tuh je. hikhik. dulu, aku ada habit suka kutil jerawat. aku tak tau bahasa saintifik dia apa yang aku tau kutil je. habit nih telah menyebabkan muka aku banyak jerawat dan bekas jerawat yang besar-besar. 
*kalau nak picit jerawat, picit betul2 sampai air putih yang keluar. jangan kutil siket, lepas tu biar. konfem jerawat akan kekal lama di kulit muka.

dulu, aku tak penah cakap "eee" pun kat orang yang muka cam aku. sekarang nih, aku cakap dalam hati jelah. macam mana aku hilangkan jerawat dan bekas jerawat? daripada aku darjah 5 sampai tingkatan 4 aku pakai Syurah. pencuci dengan scrub. mak aku ada belikan dia punya toner ngan moisturiser. tapi aku tak pakai. melekit2. 

disebabkan aku tak pakai toner ngan moisturiser muka aku mengalami liang roma terbuka. ala yang macam kulit orang cina bila dah tua. camtuh ar. tapi kat bahagian hidung je. sekarang nih, aku dah mula menyesal akan perbuatan aku dulu barulah aku guna toner dan moisturiser. sekarang nih barulah elok siket. 

ok, cerita pasal produk pula ye. pencuci muka aku Bioglo. boleh dapatkannya di Cosway. tak mahal pun. Toner aku, Clinelle (purifying toner), Moisturiser Garnier yang gentle punya dengan SafiRania Gold serum dia. yang Garnier tuh aku tak bape suka pakai sebab dia macam berminyak siket. so, kalau pakai tu mesti kena pakai bedak lepas tuh. kalau pakai Safi, tak payah pakai bedak pun takpe. tak nampak berminyak.


slumber je kan aku campur produk. haha. aku memang suka campur produk sebab kulit aku sensitive siket. ada produk yang ok, ada yang tak ok. contoh, pencuci Garnier aku tak ngam. tegang semacam kulit aku. lepas tuh Safi Rania Gold moisturiser dia aku pakai pedih2 muka aku dia bantai. tu pasal aku campurkan semuanya.

kalau aku, kurang minum air masak, muka aku keluar bintik2 merah yang macam ruam tuh. bukan kata muka, kat badan pun naik sekali. nampak tak effect kurang minum air? haa, so aku kena make sure at least 2.0 litre air aku kena minum. barulah merah2 tu sume hilang. kalau cerita pasal mask, ada orang cakap kena pakai 2 kali seminggu. nih yang jaga giler muka dia. aku respect la kalau ada yang sanggup buat macam nih.

aku guna Bioglo mask. macam gam weh dia punya mask. sumpah pedih kalau nak bukak. tapi sangat berkesan. dalam banyak-banyak mask, ni jer yang aku percaya. mask dia nih lebih kepada tanggalkan jerawat halus. yang macam liang roma tuh. tapi kalau nak relaxkan muka, segarkan muka bantai jelah apa yang ada kat Watson and Guardian. beli 4 percuma 1.


sun block pun aku ada jugak. nih terlampau jarang aku pakai. aku beli pun sebab suatu ketika dahulu kulit aku sangatlah gelap. dah macam anak keling weh. sebab tuh aku beli, tapi sekarang saya dah tak guna dah :D kalau anda rasa nak muntah, sila muntah sekarang. hahaha.

ok lah. rasanya tuh je aku nak share. lain keturunan, lain produk yang sesuai :)

p/s : jangan selalu sangat cuci muka. 2 kali sehari dah memadai. pagi dan petang. yang nih, doktor yang cakap. bukan aku yang cakap.

5 comments:

Amie said...

memang ada sesetangah muka boleh pakai produk campur baur, saya pun biasa guna begitu juga...boringlah asyik pakai produk yang sama, betul tak...kalau cuba lain-lain, baru boleh tahu ada bezanya

S x R said...

sunblock tu penting! kesan da nnt nmpk time tua nnt. hehe

miss fana said...

bnyak gler produk ko guna........

Aisyah Taib said...

sandra : apa lah konon kesan tak pakai sun block? tak bg reason, tak boleh pakai.

Aziera Jumat said...

hahaha, doktor aku berkata-kata. terima kasih doc!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com