Wednesday, January 19, 2011

gado-gado makin tegang gamaknya.

aku heran kenapa bila kita berada di alam yang lain mesti timbul masalah. maksud aku, bila kita di rumah ke, asrama ke, sekolah ke, unversiti ke mesti ada timbul masalah. sangat heran. kadang-kadang pernah jugak terlintas kat otak nih 'kenapalah tak semua orang bersikap baik sesama sendiri?'

impossible la kan kalau semua orang boleh buat macam tuh. dalam al-quran terang-terang ada dinyatakan yang kat dunia nih hidup berpasang-pasangan. so, mesti ada baik dan jahat kan. bagi aku, jahat tuh tak menjadi masalah. kita lahir, bukannya mak bapak kita mintak kita untuk jadi jahat kan. mestilah dorang nak yang baik-baik jer. yang menjadi masalah nih, diri kita sendiri yang dah tau serba kekurangan nih taknak mengaku yang diri kita nih lemah. itulah masalahnya.


kebiasaannya manusia nih sukar nak mengaku kesalahan sendiri, susah nak mengaku diri tuh bodoh. lebih kurang macam tulah. dah tuh pulak, manusia nih tak suka muhasabah diri sendiri. dah tau diri tuh ada sikap-sikap yang tak baik why not you control yourself? contohnya dah tau bodoh, kenapa taknak tanya orang yang pandai? dah tau diri tuh suka berdengki, kenapa tak kawal perasaan tuh? prevent ker? nih tak biarkan syaitan yang menguasai diri tuh. masalah kalau macam tuh.

ye mungkin ramai yang cakap 'alah syah ko nih bajet bagus pulak macam lah perfect sangat' ye aku tau aku tak perfect. at least aku sedar diri sape aku nih. takdelah aku membongkak tak tentu hala. aku tau apa batas-batas yang perlu aku jaga. kalau aku salah, tolonglah sound sound kot kot aku nih terpekak ke kan. hahaha.

tapi aku just nak tanya nih jer, kalau korang tak puas hati ngan someone, korang berani ker nak sound dia yang korang menyampah? lol. kalau aku, aku tak suka sound orang. kalau nak sound pun tengoklah orang tuh macam mana. kalau dia sekepala ngan aku, aku boleh la. kalau tak, mesti aku mengumpat dia. jangan lah cakap korang tak buat macam apa yang aku buat tuh. hahaha.


selalunya umpat mengumpat nih akan terjadi bila orang tuh ada buat something yang menyakitkan hati kita. kalau tak, mengumpat tuh mesti takkan berlaku punyer. yelah kalau orang tuh bagus, takkan lah kita nak citer buruk pasal orang tuh kan? melainkan orang tuh memang busuk hati ngan orang tuh then dia pun create lah cerita yang entah pape tuh. selalunya begitulah.

hmm, hidup nih bermacam ragam. kadang-kadang kita tak boleh lah nak buat sesuatu perkara tuh tanpa memikirkan perasaan orang lain. mungkin orang tuh tak sengaja untuk mengenepikan orang lain just ikut kepala dia jer. please lah. muhasabah diri. cermin diri tuh. itulah gunanya cermin yang orang belikan besar-besar tuh. untuk cermin diri adakah kita nih dah cukup bagus atau tidak.

selalunya, benda benda macam nih lah yang boleh menimbulkan pergaduhan sesama sendiri dan lebih menghangatkan apabila ada orang yang menokok-nambah cerita. kalau ada ajinamoto barulah lebih umphhh. barulah cerita tuh lebih terangkat. sudahnya bergaduh lah jawabnya. haishhh entahlah. macam-macam orang sekarang nih. tak faham betul.

for me, cara yang paling berkesan untuk mengelakkan berlakunya pergaduhan sesama sendiri, elakkan lah jumpa orang yang anda menyampah itu. bila tak jumpa, mestilah korang tak update pasal orang tuh kan. then, takdelah bergaduh. heee :D

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com