Tuesday, May 31, 2011

masakan mak mak nih selalunya sedap.

Assalamualaikum.

selalunya lah kan kalau kita tanya orang eh mak ko pandai masak tuh pandai masak nih? konfem orang akan cakap yer pandai. my mum superbb weh bukan cam mak ko. haha. walaupun hakikatnya mak dia tak pandai masak, tetap dia cakap masakan mak dialah yang paling terbaikk. sebab dia sayang mak dia. tu pasal dia cakap macam tuh. 


apa yang aku nak cerita nih selalunya la orang yang memasak tak akan makan apa yang dia masak. contoh eh. perut ko lapar giler yang dah tahap nampak orang pun dah mcm nampak ayamas black paper je dah, dia akan masak makanan untuk perut dia yg dah lapar giler. tengah2 dia masak, kelaparan dia akan berkurang sebab dia dah hidu bau masakan dia tadi.

at last, bila dia makan masakan dia, dia takkan merasakan kepuasan mahupun kelazatan makanan tuh. even makanan tuh sedap, dia akan kurang makan. padahal tadi dia lah yang paling lapar kan? dia akan jadi kurang makan sebab dia dah hidu bau makanan tuh. alah P.Ramlee pun dah ckp sebelum makan kena ambik bau dahulu. itulah yg dia maksudkn. ko dah bau, ko takkan makan banyak. apatah lagi ko yg masak sendiri. dah berapa banyak yg ko bau. betul tak?


aku dah survey dah. geng2 aku yang mak dia keje konfem dia tak makan banyak kat rumah. cuti sem ke cuti sekolah ke. dia x makan banyak. macam mana nk makan banyak dah dia sendiri yang masak then dia makan. serius feel makan tuh dah hilang. bayangkan perut aku lapar nk makan samosa. soh mak goreng mak suruh aku balik yang goreng. dah bau2 aroma dia, langsung aku makan 2 ketul jer. sangat rugiiiii.

kalau mak aku masak kat rumah, aku lah yang paling bahagia. fuhhhh. kalau masak sendiri konfem tak habis bai. mak aku masak, dia takkan makan apa yg dia masak. nnt dia soh aku pegi kedai makan kat sebelah masjid tuh dia soh aku beli laksa ar. nasi goreng la. dia akan makan luar. tak pun dia soh aku masak untuk dia.

aku rasa lah kan memang lumrahnya macam tuh kot. ko makan masakan orang semuanya jadi sedap. cuba ko masak sendiri, takde feel bro. 

*kalau perut aku lapar, aku takkan masak. aku soh orang yang masak apa yang aku nak :D

2 comments:

Ashraf Jalil said...

My nenek power masak.. so kalo die masak konpem bahagie gak! hahah

Aisyah Taib said...

hehe. same lah kite :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com