Tuesday, May 31, 2011

Sang Pencerah

Assalamualaikum.

aku baru jer habis tengok filem Sang Pencerah. aku sure ramai yang tak tahu pasal movie nih. yang korang tau movie omputih ngan korea jer. ye dak? hahaha. ini bukan cerita hantu okay. ni cerita pasal keagamaan. mana aku tau cerita ni? abang aku yang bagi tau. filem nih tak silap aku last year ditayangkan di Indonesia. masa hari raya. yeahh. habis Ramadan, terus ditayangkan ke seluruh panggung.


apa yang aku nak ceritakan di sini. filem nih sangat bagus. memberi kesedaran kepada orang. aku rasa kat Malaysia belum lagi ada pengarah yang membuat cerita keagamaan yang macam nih. serius. ko carilah kat mana2 pun takde yang macam nih. Nur Kasih? aku rasa tak setanding macam nih.

apa yang aku faham pasal cerita nih, dia mengenai seorang kiai (ahli ulama'. tak sure sangat tapi yang pasti yang ilmu agama dia tinggi) yang menentang amalan agama islam di kawasan tersebut. camne nak cakap eh orang2 kampung kat situ ada amalkan amalan2 yang bercanggah dengan agama islam. tapi dorang islam. kira sesat ar senang citer.

jadi yang kiai nama dia Ahmad Dahlan nih try nak perbetulkan lah semua orang kampung kat situ. contoh bnda yang tak betul dorang buat sembahyang tak ikut kiblat. kata orang kampung tuh mengikut dalil Allah nih berada kat mana2 jer. jadi bila nak sembahyang kita boleh mengadap mana2 jer. dalil tuh memang wujud. tapi dorang salah tafsiran. jadi Ahmad Dahlan nih cuba nak perbetulkan semuanya.

Ahmad Dahlan nih sampai pergi ke Makkah untuk mendalami lagi ilmu agama Islam. macam2 yang terjadi kat dia nih. orang tomah macam2. kata dia kafir la apalah. apa yang aku dapat tengok nih cerita dia serupa macam golongan khawarij pada zaman nabi dulu. orang kampung tuh dah tau dorang salah, tapi dorang tetap nafikan.

kesimpulan daripada cerita dia, nih pendapat aku lah kan. yg dah lepas tgk citer nih. dia cuba sampaikan yang orang islam sekarang tak perlulah pemikiran terlampau sempit. jangan kaitkan agama dengan kerja. maksudnya jgn smpi kita nih islam tak boleh nk bergaul ngan orang bukan islam. surah al kafirun boleh membuktikannya.

lepas tuh dalam citer nih jugak ada menyatakan tak perlu mengadakan majlis bacaan yassin dan tahlil. nak tau kenapa tak boleh. haa apa lagi tengok lah cerita dia. kalau tak yakin dengan fakta dia, boleh cari dalam al-quran. ada dia nyatakan dalam filem tuh.

nak download? KLIK SINI
sejarah dan fakta. KLIK SINI

*kisah nih kisah benar di mana lokasi, nama wakta semuanya berdasarkan sejarah. jangan lupa tengok yer cerita nih :)

4 comments:

Qairy said...

tq..cam best jer..izin dwnld k!
(http://intertweak.com)

Nur Farahan said...

sya!!cm best je....ade simpan x movie 2??nati ko balik 'malaysia' ak nk eh...hohoho

Aisyah Taib said...

gua nyer cd bro. tak download. hehe

HazHand said...

tw! its nice story rite! :) i liked!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com